Neurovedci radia: Týmito aktivitami prečistíte svoju myseľ

Pokiaľ je naša myseľ preťažená, veľmi ťažko zo seba dostaneme to najlepšie, čo v nás je. Viete však, že existujú aktivity, ktorými upokojíte svoju utrápenú myseľ? Vďaka tomu budete môcť jasnejšie premýšľať, zapojíte emócie a dokážete robiť veci, ktoré sú pre vás najdôležitejšie.

Podľa  neurovedcov  sú nasledujúce aktivity tým najlepším spôsobom, ako prečistiť  svoju hlavu:

1. Meditácia

Hlavný princíp meditácie spočíva vo vedomom pozorovaní našich myšlienok, ktoré následne nechávame voľne plynúť. Nemusíš pri tom vôbec „bzučať“ či prekrižovať nohy, ako to môžeš vidieť  v rôznych filmoch.

Oveľa dôležitejšie je nájsť si pohodlné miesto, pokojne sa usadiť a zamerať sa na dýchanie.  Meditácia má viacero blahodárnych účinkov. Nielenže dokážeš lepšie ovládať svoje myšlienky, ale zlepšíš si aj pamäť či sústredenosť. Navyše je meditácia skvelým spôsobom, ako prekonať stres.

2. Mindfulness

Mindfulness, alebo tiež „všímavý stav mysle“, je určitou formou meditácie, ktorá nás dostáva do prítomnosti. Spočíva v sústredení sa na prítomný okamih a udržaní vedomia v prebiehajúcom momente.

Človek veľmi často robí nejakú činnosť, no pri nej myslí na úplne iné veci. Napríklad si v posilňovni a namiesto toho, aby si sa sústredil na cvičenie, v hlave premýšľaš nad tým, čo ťa čaká dnes večer, alebo čo zlé sa ti udialo na začiatku dňa. Vďaka mindfulness budeš plne sústredený na prebiehajúci moment a nebudeš vyčerpaný zbytočným premýšľaním o niečom inom. Touto technikou výrazne obmedzíš stres a zvýšiš svoju koncentrovanosť.

Ako mindfulness aplikovať?

  • Sústreď sa na jemné detaily, ktoré ťa v danom okamihu obklopujú. Jednoducho veci, ktoré si za normálnych okolností vôbec nevšímaš (zvuky, vône, farby)
  • Pozorne si všímaj svoje dýchanie
  • Poriadne precítiť prítomný okamih a prestaň premýšľať nad tým, čo sa ti páči alebo nepáči, čo ti chýba, čo by si chcel robiť a podobne

    3. Distrakcia

    Distrakcia je o rozptýleniach, vďaka ktorým sa prestaneme upriamovať na negatívne myšlienky.

    Ľudia často po náročných obdobiach začnú s novým koníčkom, napríklad po rozvode začnú chodiť do fitness centra. Takto svoju myseľ zamestnáme novými pozitívnymi vecami a toxickým myšlienkam nedáme šancu.

    4. Substitúcia

    Pri tejto technike nahrádzame negatívne myšlienky tými pozitívnymi. Pokiaľ rád snívaš a máš bujnú fantáziu, potom bude táto aktivita pre teba hračkou.

    Treba si to ale trénovať, pretože v začiatkoch nemusí byť jednoduché vytesniť zlú myšlienku. Potrebuješ na to nielen dobrú predstavivosť ale aj pevnú vôľu. Pokiaľ sa ale túto techniku naučíš, dokážeš svoju myseľ za krátku dobu naladiť na pozitívnu vlnu. Vďaka fantázii môžeš predstierať, že si na inom mieste alebo že zažívaš niečo iné.

    5. Potláčanie/ignorácia

    Je úplne zbytočné zaoberať sa vecami, ktoré nevieš nijak ovplyvniť. Veľa ľudí túto aktivitu robí prirodzene  a mnohé veci a myšlienky jednoducho ignorujú. Filozof Friedrich Nietzsche v 60. rokoch povedal: „Existencia zabudnutia nebola nikdy dokázaná. Vieme len, že niektoré veci sa nám nevrátia, keď nechceme.“

    Avšak treba si dať pozor na to, aby si nepotláčal veci, ktoré potrebuješ riešiť. Ignoruj to, čo sa ťa netýka a nevieš to zmeniť. 

           

           Zdroj : svetbohatych.com