Manažérska etiketa – obliekanie

Hlavným záujmom každej spoločnosti je dosahovať zisk. Preto je potrebné, aby si manažéri osvojili manažérsku etiketu, aby dokázali „ohúriť“ svoje okolie. Nakoľko práve správaním a vystupovaním sa stávajú obľúbení a získavajú si sympatie spolupracovníkov a aj klientov.

Manažérska etiketa:
- prvý dojem
- oblečenie
- zdvorilé a korektné jednanie
- zodpovednosť
- rešpektovanie podriadených
- úcta ku kolegom

V dnešnej časti sa budeme venovať oblečeniu:

Biznis oblečenie manažéra:

Základom výberu oblečenia je výber tradičného a kvalitného modrého alebo sivého obleku. V lete je možné si obliecť aj svetlejšie farby, ako odtiene hnedej a pod.. Gombíky v sede môžu byť rozopnuté, ale akonáhle sa muž postaví, je potrebné gombíky zapnúť. Posledný gombík na saku je vždy rozopnutý. Manažér vo svojej kancelárií môže pracovať bez saka, ale pri odchode ho vždy musí mať na sebe a zapnuté. Preplnené vrecká na nohaviciach, ako aj na saku, sú neprípustné. Pozor na hrkotanie kľúčov, alebo cingot mincí, to púta pozornosť. Nohavice majú siahať na topánky a vzadu na začiatok podpätkov, pri kombinácií oblekov a nohavíc nie je podstatné farebné rozlíšenie, ale musia byť z jedného materiálu. Na veste, ak patrí k obleku, sa nezapína posledný gombík. Je potrebné, aby bola ušitá z rovnakého materiálu. Košele majú byť jednofarebné, poprípade s jemným vzorkovaním. Košeľa musí byť s dlhým rukávom, kravata musí harmonizovať s ostatnými prvkami oblečenia. Topánky by mali byť zrkadlom ich nositeľa, vždy majú byť čisté, mali by to byť šnurovacie poltopánky s tenkou koženou podošvou, predovšetkým čiernej alebo hnedej farby. Manažéri majú nosiť samozrejme poltopánky aj cez leto, sandále a šľapky sa nosia zásadne len na oddychové príležitosti. Do topánok patria aj ponožky, tie by mali harmonizovať s farbou nohavíc. Farba ponožiek by nemala byť bledšia ako farba nohavíc, dĺžka ponožky je tiež veľmi dôležitá, je potrebné, aby neboli krátke, nakoľko ak by sa pri sadaní odhalila noha muža, je to neprípustné. Najviac sa odporúča dĺžka približne 28 cm. Nohavice by mali mať opasok vyrobený z kože, široký približne 3 - 4 cm a mal by mať jemne opracovanú sponu z kovu, ktorý ladí nielen štýlovo, ale aj farebne s oblečením. Je potrebné dbať aj na doplnky ako sú hodinky a šperky, musia sa celkovo prispôsobiť vzhľadu. Náramok alebo retiazka by mali byť decentne pod košeľou. Manažéri majú vždy pri sebe veľa vecí, preto odporúčame nosiť aktovku, alebo obal na dokumenty.

Biznis oblečenie manažérky:

Samozrejme aj oblečenie manažérky má spĺňať viaceré požiadavky. Hlavne tiež musí byť elegantné. Nie je dovolené obliekať sa vyzývavo s veľkým dekoltom, s priesvitnou blúzkou, poprípade do krátkych sukní. Základom
imidžu manažérky sa považujú predovšetkým kostýmy alebo šaty klasického strihu, pridajú na elegantnosti, serióznosti ako aj ženskosti. Odporúčame hlavne jednofarebné kostýmy, buď nohavicové alebo sukňové. Sukňa by mala siahať až ku kolenám. Nohy by nikdy nemali byt odhalené a mali by sa stále nosiť nylonové pančuchy, hlavne neutrálnej farby - telové. Blúzka je odporúčaná hlavne snehovo bielej farby, samozrejme sú dovolené aj iné farby, nie však veľmi výrazných farieb.  Žena si nemôže dovoliť odhaliť ramená, má nosiť zvršky s krátkymi, dlhými, alebo trojštvrťovými rukávmi. Topánky by mali byť z kvalitného materiálu, ako je koža. Najčastejšie sa nosia lodičky s polovysokým opätkom a uzavretou špičkou. Využívajú kabelky, aktovky, dokonca obal na spisy, nakoľko do kabelky dokumenty nepatria. Najelegantnejšie by mali byť z kože. Opasok má rovnaké pravidlá ako pri mužoch. Pracka by mala byť jemná a kvalitná. Doplnky u žien sú hlavne hodinky a šperky, tie by mali byť hlavne z pravého zlata alebo striebra. Mali by byť vyzdobené malými drahými kameňmi, pričom musí byť dodržaná striedmosť.
Náušnice nemajú byť dominantné. To, čo je pre muža kravata, by mali byť pre ženu náušnice a náhrdelník. Doplnkom sa dá, čo sa týka žien, nazývať aj make up. Líčenie do práce má byť jemné a prirodzené, samozrejme čo sa týka nechtov, platí tu tiež konzervatívnosť, nedovoľujú sa výrazné farby nechtov.

Oblečenie sa stáva prezentáciou osobnosti. Musíme dosahovať harmóniu všetkých prvkov oblečenia (farby, materiál). Mali by byť konzervatívne a formálne. Elegancia spočíva v jednoduchosti. Myslite teda na to, že vhodné vystupovanie je ovplyvnené vhodným oblečením, a práve to tvorí viac než polovicu úspechu. Patrí k neverbálnej komunikácii. Na základe oblečenia na ľudí robíme dojem. Až 55% tvorí prvý dojem práve oblečenie.

zdroj: www.euroekonom.sk