Ľahko vás niečo nahnevá? Riaďte sa týmito pravidlami a naučíte sa ovládať

Niektorí ľudia sa dajú ľahko ovládnuť hnevom, iní svoju zlosť potláčajú. Existujú medzi nami aj úplne pokojné typy. Tak, či onak, hnev dokáže niekedy napáchať veľké škody. Hoci jeho prejavy majú svoj dôvod, často nie sú primerané situácii, ktorá ich vyvolala. Dôležité je nesnažiť sa ho zbaviť, prijať ho a naučiť sa s ním pracovať. Ak to dokážete, nebudete viac ubližovať druhým ani sebe.

Mnohí ľudia túto základnú ľudskú emóciu vnímajú ako nežiaduci jav. Snažia sa ju potláčať, čo má negatívne dopady na zdravie. Psychológovia tvrdia, že hnev je potrebný na ochranu vlastnej dôstojnosti a sebaúcty. Má význam v prípade, že s niečím nesúhlasíme, je súčasťou boja proti nespravodlivosti. Základom je neponechávať ho v sebe príliš dlho. Ak budete vyjadrovať svoje pocity otvorene a pritom slušne, môžete sa vyhnúť nekontrolovateľným výbuchom hnevu. Prezradíme vám, ako to zvládnete:

1. Odhaľte pravú príčinu

Každého človeka vie nahnevať niečo iné. K najčastejším dôvodom patrí klamstvo, nespravodlivosť, príkazy, zákazy, kritika či nedostatok pozornosti. Za hnevom sa môžu často skrývať aj ďalšie emócie: bezmocnosť, strach, smútok, sklamanie, frustrácia, závisť či nenávisť. Je predsa jednoduchšie nakričať na niekoho miesto toho, aby sme si priznali, že máme strach. Premýšľajte nad skutočnou príčinou, zvykne sa opakovať. Keď ju odhalíte, môžete svojim pocitom lepšie porozumieť.

2. Všímajte si myšlienkové stereotypy

Vaše vnútorné rozpoloženie nesúvisí len s tým, čo sa deje. Dôležitejšie je, ako si situáciu vysvetľujete a ako ju vnímate. Hnev môžu spúšťať a podporovať negatívne myšlienkové stereotypy. Napríklad prehnané zovšeobecňovanie typu „nikto ma za nič nepochváli“ či „nikdy ma nepočúvaš“. Alebo neustále obviňovanie iných a poukazovanie na ich chyby.

3. Naučte sa rozpoznávať varovné signály

Ide najmä o telesné zmeny, ktoré sa dajú priamo pozorovať. K najbežnejším príznakom patrí: pocit tepla, triaška, nervozita, rýchlejšie dýchanie a búšenie srdca, bolesti hlavy či brucha, nesúvislé myšlienky alebo krik. Sústreďte sa na telesné zmeny, ktoré vo vás hnev vyvoláva. Pomôže vám to uvedomiť si, že sa potrebujete upokojiť.

4. Ovládnite ho skôr, než ovládne vás

Nekontrolovateľný hnev nič nerieši, naopak, veci len zhoršuje. Najjednoduchšia možnosť, ako zabrániť výbuchu zlosti je vzdialiť sa od osoby, miesta či situácie, ktoré vo vás túto emóciu vyvolali. Napite sa vody, opláchnite si tvár studenou vodou. Zhlboka dýchajte a pri výdychu opakujte slovo „pokoj“.

Alebo pomaly rátajte do desať a sústreďte sa na počítanie. Ak ste pri desiatke stále rozrušení, začnite odznova. Stuhnuté ramená uvoľníte krúžením a šiju jemným masírovaním. Aj rýchla prechádzka či chvíľka počúvania hudby pomôže upokojiť sa. Následne môžete k situácii pristupovať s chladnejšou hlavou.

5. Pracujte na dlhodobom riešení

Keď sa upokojíte, zamyslite sa nad prevenciou do budúcna. Niekedy je vhodné vyhýbať sa situáciám, ktoré vás vedia rozhnevať, inokedy pomôže vyrozprávať sa osobe, ktorej dôverujete a požiadať ju o radu. Keď naberiete odvahu, popíšte človeku, čo vás nahneval, svoje pocity. Rešpektujte jeho názor a namiesto výčitiek, urážok či iných negatívnych reakcií hľadajte spoločné východisko.

Najefektívnejšou stratégiou na ukončenie zlosti je odpustenie. Hovorí sa, že hnev je jed a odpustenie protijed. Silnejšími sa stanete vtedy, keď odpustíte a nie vtedy, keď na niekoho nakričíte. Prejavy hnevu narušujú medziľudské vzťahy a nakoniec často vedú k osamelosti.

Kedy vyhľadať odbornú pomoc?

Ak nad hnevom nevieme získať kontrolu napriek praktizovaniu techník na jeho zvládanie, potrebujeme zrejme odbornú pomoc. Existuje veľa terapeutov a kurzov, vôbec z nich netreba mať zmiešané pocity. V mnohých krajinách je návšteva terapeuta úplne bežná. Dostať spätnú väzbu od ľudí s rovnakým problémom môže byť pre vás nesmierne užitočné. Požiadať o pomoc nie je znakom slabosti, psychické zdravie si treba chrániť rovnako tak, ako fyzické.

 

Zdroj : plnielanu.zoznam.sk