Jeden zvyk, vďaka ktorému budeš viac motivovaný a menej vystresovaný

V tomto uponáhľanom svete sme všetci zaneprázdnení. Popri nekonečných povinnostiach máme navyše tendenciu zoznam denných úloh nadmieru prepĺňať a vo výsledku stihneme urobiť len pár z nich. Namiesto zjednodušovania úloh a zamerania sa na pár vecí nás objem pracovných povinností skôr demotivuje.

Aj keď niekedy môže byť zoznam úloh krátky, zvyčajne býva nad naše sily. Leží na stole, a neustále naň pridávame nejaké zmeny či poznámky. Pomáha vytriediť úlohy podľa dôležitosti, a medzi úlohy spojené s prácou a osobným životom, no pri tak veľa nedokončených povinnostiach môže vyvolať pocit, že sme toho veľa nespravili.

Zapisovanie úloh do zoznamov má výhody aj nevýhody a veľa ľudí si nevie predstaviť nepoužívať ich. Keď sú vystresovaní, schmatnú pero a papier. Vytvorenie zoznamu je dobrým pripomenutím toho, čo sme všetko spravili a koľko nás toho ešte čaká. No aj v tých lepších dňoch zvykne byť zoznam nekonečne dlhý.

Počet vyškrtnutých úloh nevraví nič o tom, či čas využívame efektívne. Niektorí ľudia z pochybností hľadajú články o produktivite, nastavovaní cieľov, či ranných rituálov. Dokonca môžu mať strach z toho, že každý okrem nich je produktívnejší než oni.

K odstráneniu problému preplnených zoznamov nám môže pomôcť Janelle Capra zo spoločnosti Capra PR. V rozhovore s ňou prišlo aj na tému balancovania času medzi podnikanie a osobný život. Taktiež povedala: „Neurobím viac než tri veci za deň.“ Čože? To je predsa nejak málo.

Ako matka troch detí, podnikateľka a dobrovoľníčka, musí mať zoznam úloh dlhý aspoň osem strán s malým písmom. No nie je to tak. Ako vidíme, za tie roky si našla cestu, ako vybrať tri najdôležitejšie veci, ktoré sa v daný deň rozhodne spraviť. To je všetko. Ako poznamenáva, stihne toho viac, cíti sa viac nasmerovaná voči dlhodobým cieľom, ako aj viac uvoľnená.

Samozrejme, že spraví toho o dosť viac než iba tie tri veci. Ale krása tejto metódy je v tom, že keď sú tie veci spravené, cítime sa dobre, lebo vieme, že naše top priority pre daný deň máme za sebou. Všetko na zozname ostane každý deň vyškrtnuté. Neznie to oslobodzujúco?

Robin Camarote sa rozhodla túto metódu vyskúšať. Testovanie rôznych činností, ktoré pomôžu zvýšiť produktivitu, získať nové kontakty a zjednodušiť život, odporúča kopu článkov či videí. Keďže R. Camarote má povinností vždy neúrekom, viac ako túto jednu činnosť by časovo nezvládla.

Toto bola jej skúsenosť.

„Spravila som si šablónu na zoznam úloh a vytlačila ju. Šablóna je možno silné slovo. Na papieri boli tri očíslované časti a pod nimi zopár neočíslovaných. Tento krok nie je taký dôležitý. Aj obyčajný čistý papier úplne stačí. Výhodou danej šablóny je ale to, že po ukončení troch úloh som si mohla pridať ďalšie. Je to ako ponuka dieťaťu pri večeri: dojedz toto a dostaneš dezert – čo v mojom prípade boli úlohy na konci strany.

Potom som si uvedomila, že musím zistiť, ktoré sú tri najdôležitejšie úlohy na daný deň. (Pomôcka – myslím, že o to pri tejto metóde ide. Núti vás to stanoviť si priority a zamyslieť sa nad tým, čo je nutné a zároveň dôležité pre dlhodobé ciele.) Po asi štyroch minútach zvažovania možností som vybrala tri, no cítila som sa trochu skľúčene, keďže som nechala tucty úloh v zabudnutí.

Nakoniec som sa dala do práce. Ale nie, robím si srandu! Nechcelo sa mi, tak som si miesto toho spravila niečo na jedenie a umyla sa. Potom som sa už konečne ponorila do práce a všetky tri úlohy som mala hotové do dvoch hodín.

Čo si myslím o tejto metóde? Podľa mňa fungovala skvelo a odvtedy ju vždy používam. Ale počas dní, kedy som trochu vystresovaná či neistá v tom, čo by som mala spraviť ako prvé, sa vrátim k starým technikám. Popravde sa práve pozerám na zoznam 22 úloh s rôznou dôležitosťou. Rozdielom ale je, že už viem o lepšom spôsobe, ako sa s tým vysporiadať.“

Naučenie sa, vybrať tri úlohy na každý deň, vo výsledku zvyšuje produktivitu a sústredenie. Rýchlym rozhodnutím sa ohľadom toho, čo je najdôležitejšie a zameranie sa na to, zníži pravdepodobnosť toho, že nás rozptýlia iné veci. Táto metóda tiež pomáha pri balansovaní času medzi prácu a osobný život. Camarote dodáva: „Zameranie sa na tri najdôležitejšie veci mi umožnilo stráviť cez týždeň viac času s mojím najstarším dieťaťom bez toho, aby som sa cítila vinná, že som nedokončila nejakú prácu.“

Na záver vraví: „Len čas ukáže, či si vybudujem tento nový zvyk a budem sa ho držať. Po tom, čo som si to vyskúšala, si myslím, že má J. Capra pravdu. Zameriavanie sa na tri veci je metódou, ktorá vám pomôže sústrediť sa a zvýšiť produktivitu.“

Mali by ste to vyskúšať tiež!

Zdroj: LifeHack