Desať zvykov mimoriadne šťastných ľudí

Stále sa za niečím naháňame. Chceme nové auto, povýšenie v práci a mnoho ďalších vecí. Sme presvedčení, že ak dosiahneme svoj ciel, budeme šťastní.

Šťastie, ktoré závisí na našom úspechu a neustálom zdolávaní prekážok, je však nestále. Výskumy ukazujú, že takéto šťastie má obmedzenú životnosť. V štúdii z Northwesternskej univerzity sa snažili zmerať úroveň šťastia bežných ľudí. Porovnávali ju s úrovňou šťastia ľudí, ktorí v predchádzajúcom roku vyhrali veľkú cenu v lotérii. Výsledky experimentu boli veľmi prekvapivé. Ukázalo sa, že obe skupiny dosiahli identickú mieru šťastia.

V spoločnosti dominuje presvedčenie, že dôležité životné udalosti určujú našu mieru šťastia a smútku. Vedci toto chybné presvedčenie označujú špeciálnym výrazom „impact bias“ – niečo ako predpojatosť voči vplyvu. Faktom zostáva, že šťastie založené len na mimoriadnych udalostiach v našom živote je veľmi krehké.

Šťastie je syntetické. Buď si ho vytvoriť viete, alebo nie. Trvácne šťastie stojí na dobrých zvykoch. Šťastní ľudia majú zvyky, ktoré im pomáhajú sa cítiť šťastne aj vo všedné dni. Vyskúšajte si ich a zistite, aký vplyv majú na vás.

1. Vedia spomaliť a oceniť krásu maličkostí

Sme presvedčení, že rutina nám zlepšuje život. Dáva nám pocit pohodlia. Páči sa nám. Šetríme si tak naše vzácne mozgové bunky. Stáva sa však, že sa necháme až príliš uniesť jej ťažkopádnosťou a zabúdame oceniť krásu maličkostí. Šťastní ľudia vedia, čo je naozaj dôležité. Vychutnajú si chuť jedla, doprajú si pôžitok z dobrej konverzácie. Niekedy stačí len vykročiť a vychutnať si závan čerstvého vzduchu.

2. Cvičia

Aj desaťminútová rozcvička postačí na uvoľnenie neurotransmitera GABA, ktorý napomáha prirodzenej mozgovej aktivite a umožňuje kontrolu našich impulzov. Šťastní ľudia majú v rozvrhu vyhradený čas na cvičenie. Pristupujú k svojim povinnostiam zodpovedne, a tým sa nepriamo podieľajú na svojej dobrej nálade.

3. Investujú aj do iných ľudí

Ukázalo sa, že ak do iných ľudí investujeme viac a do seba menej, cítime sa neporovnateľne šťastnejšie. Predovšetkým to platí pri drobnostiach, ktoré sú dôkazom snahy. Napríklad, odbočím z naplánovanej cesty a kúpim kamarátke knihu, z ktorej bude mať veľkú radosť.

4. Obklopujú sa tými správnymi ľuďmi

Šťastie chodí po ľuďoch. Ak sa chcete cítiť sebavedomejšie, obklopujte sa šťastnými ľuďmi. Podporíte tým aj svoju kreatívnu stránku a, samozrejme, je to zábava. Trávenie času s negatívnymi ľuďmi má presne opačný efekt. Ostatných nútia podieľať sa na ich nešťastí. Cítia sa potom lepšie. Zamyslite sa, ak váš známi fajčí, presedeli by ste s ním celé popoludnie pri cigarete a vdychovali cigaretový dym? Radšej by ste sa vzdialili. Rovnako postupujte aj v prípade negatívnych ľudí.

5. Sú pozitívni za každých okolností

Zlé veci sa stávajú každému, aj dobrým ľuďom. Prestaňte sa sťažovať na to, aké by veci mohli byť a aké by mali byť. Šťastní ľudia sú vďační za všetky veci vo svojom živote. Nad problémami premýšľajú a hľadajú to najvhodnejšie riešenie. Oriešok rozlusknú a pokojne idú ďalej. Nič tak nepriťahuje nešťastie ako pesimizmus. Úplne vám zničí náladu a funguje ako samo napĺňajúci sa mechanizmus. Ak myslíte negatívne, očakávajte len zlé veci. Zbaviť sa pesimistických myšlienok je veľmi ťažké. Musíte zistiť, že sú nelogické. Pracujte s faktami a uvidíte, že veci nie sú zďaleka také zlé, ako sa zdajú.

6. Doprajú si dostatok spánku

Tento bod som zvykol hnať do krajností. Spánok je nesmierne dôležitý pre dobrú náladu, sústredenosť a sebaovládanie. Spánkom sa dobíja aj náš mozog. Odbúrava toxické proteíny, ktoré sa naakumulovali počas dňa, ako vedľajší produkt bežnej neurónovej činnosti. Preto sa vždy zobúdzame bdelí a s jasnou mysľou. Nedostatok kvalitného spánku pôsobí neblaho na našu pamäť, pozornosť a množstvo energie. Spôsobuje nárast stresových hormónov, aj v prostredí bez prítomnosti stresového podnetu. Pre šťastných ľudí je spánok priorita. Ak nemáme dostatok spánku, cítime sa mizerne.

7. Vedú zmysluplné konverzácie

Šťastní ľudia vedia, že šťastie ide ruka v ruke s kvalitnými rozhovormi. Vyhýbajú sa ohováraniu, klebeteniu a súdeniu iných. Pozornosť radšej venujú zmysluplným rozhovorom. S druhými ľuďmi si vytvárajú silné emocionálne väzby. K učeniu majú kreatívny prístup. Cítia sa šťastnejšie.

8. Pomáhajú druhým

Ak si nájdete čas na pomoc druhým, neurobíte tak šťastných len ich, ale aj samých seba. Takáto činnosť na organizmus pôsobí ako injekcia oxytocínu, serotonínu a dopamínu, ktoré prispievajú k pocitu šťastia. V štúdii z Harvardovej univerzity, zamestnanci, ktorí pomáhali druhým, mali desaťnásobne väčšiu šancu sa v práci sústrediť a o 40 percent vyššiu šancu dostať povýšenie. Rovnaká štúdia ukázala, že ľudia, ktorí pravidelne poskytujú sociálnu podporu, sa cítia šťastne aj v stresovom období. Ak si ustrážite, aby ste zo seba nedávali príliš veľa, potom pomoc iným určite obšťastní aj vás.

9. Snažia sa byť šťastní za každých okolností

Nikto sa nebudí šťastný každý deň. Výnimkou nie sú ani tí najšťastnejší. Možno iba pracujú na svojom šťastí viac ako ostatní. Dostať sa do zajatia rutiny je ľahké, ak si neviete ustrážiť vlastné emócie. Aktívne sa snažte byť šťastným a pozitívnym človekom. Šťastní ľudia sa zamýšľajú nad svojimi pocitmi. Rozhodujú sa tak, aby sa cítili šťastne.

10. Vedia sa chopiť príležitostí

Náš postoj k životu môžeme rozdeliť do dvoch kategórii. Ľudia z prvej kategórie si nechajú príležitosť prekĺznuť cez prsty. Sú presvedčení, že sa nemôžu zmeniť. Problém môže vzniknúť, ak budú zodpovedať za vyriešenie problému. Všetko, čo na prvý pohľad prevyšuje ich momentálnu kapacitu, pôsobí beznádejne. Cítia sa stratení. Ak patríte do druhej kategórie, viete sa chopiť správnej príležitosti. Takýto ľudia veria, že snaha byť lepší sa vypláca. Cítia sa šťastne a s ťažkosťami sa vyrovnávajú ľahšie. Výzvy prijímajú s nadšením, ako príležitosti na zlepšenie, a ako možnosti naučiť sa niečo nové.

Zhrňme si to

Dlhodobo sa cítiť šťastne, nie je ľahké. Investícia do správnych zvykov sa vyplatí. Ak si osvojíte zopár z nášho zoznamu, zmena sa určite dostaví. Tešiť sa môžete na lepšiu náladu.

Autor Travis Bradberry píše pre Forbes.com o emocionálnej inteligencii a o leadershipe.

zdroj: forbes.sk