7 trikov ako sa prestať starať, čo si ľudia o vás myslia

Starať sa do toho, čo si o vás druhí myslia, je súčasťou ľudskej existencie.

Vedci v jednej štúdii zistili, že v skutočnosti centrum odmeny v mozgu bolo aktívne vtedy, keď sa dozvedeli, že niekto potvrdil ich hudobný vkus.

Problém však nastáva, keď si robíte starosti o svoju povesť – pri každej obave čo si obliecť, s kým si vyraziť a dokonca aj to, akú kariéru si vybudovať, kde by ste mohli vyzerať hlúpo.

Bohužiaľ je ťažké zbaviť sa tohto zvyku. Pomoc sme pre Vás hľadali na stránke Quora.com: „ Ako sa prestať starať o to, čo si o vás ľudia myslia“ a vybrali sme najviac presvedčivé odpovede.

Čítajte ďalej a spoznajte sa v tom.

1) Pamätajte si, že ľudia sa o vás až tak nezaujímajú

Zopár používateľov sa zmienilo o tom, že ľudia sa vo všeobecnosti o vás nestarajú v takej miere, ako si myslíte.

Sibell Loitz napríklad vyzýva čitateľov, aby sa zamysleli nad tým, koľko času strávia premýšľaním o druhých. Nie tak veľa.

Psychológovia hovoria o „Spotlight“ efekte ako o snahe preceňovať, koľko vám druhí naozaj venujú času. V štúdii z roku 2000, uvedenej v Tech Insider, požiadali ľudí, aby prišli na večierok v tričku s vyobrazením Barryho Manilowa (čo malo byť zahanbujúce).

A naozaj, títo ľudia výrazne precenili to, koľko ľudí prítomných na večierku si všimlo ich tričko.

2) Povedzte si niečo iné

Nikto vás nemôže prinútiť myslieť alebo cítiť sa určitým spôsobom – je to o tom, ako si vysvetľujete ich správanie. Takže zmenou tohto výkladu by ste mali byť schopní myslieť a cítiť sa pozitívnejšie.

Jedna z účastníčok uvádzala príklad: Možno si obvykle hovoríte „Dnes som (robil nejakú činnosť) a každý sa mi smial. Musia si myslieť, že som hlupák. Som hlupák. Každý vie, že som hlúpy. Nemôžem sa im znova ukázať.“

Namiesto toho uvádza, že by ste si mohli povedať: „Dnes som (robil nejakú činnosť) a všetci sa smiali. Myslím, že som rozveselil zopár ľudí, ktorí mali zlý deň, aj keď to bolo len náhodou…“

Zároveň sa odvoláva na prieskum Brene Brownovej o prekonaní hanby a obáv, čo si o vás druhí myslia. Brownova nedávno poznamenala, že jej trik č.1 pre trvalé vzťahy je uvedomiť si, že vaše vnímanie správania sa partnera je „vami vytvorený príbeh“.

Povedala, že „v podstate poviete druhej osobe, že viete prečítať jej správanie a zároveň priznávate, že to nebude na 100% presné“.

3) Stretávajte viac ľudí

Marie Steinová odporúča zmierniť silne negatívny názor druhých tým, že ho budete vnímať z inej perspektívy.

Uviedla: „Čím viac ľudí stretnete, tým viac si uvedomíte, že každý z nich má iný názor,“ … „Jediná dôležitá mienka o vás, ktorá vám vydrží na celý život a ktorú môžete ovplyvniť, je vaša vlastná.

4) Snažte sa o to, aby sa s vami ľudia cítili príjemne

Aurora Clawsonová zasa uviedla: „Ako viete, že sa vaši spolupracovníci cítia bezstarostne?“

„Ľudia môžu pôsobiť bezstarostne, ale častokrát je to len naoko. Čo tak si predsavziať, pomôcť ľuďom cítiť sa príjemne? Staňte sa opatrovateľom a nebudete sa viac musieť starať, čo si o vás ostatní myslia.

Clawsonová má pravdu – výskum naznačuje, že máme vo všeobecnosti dosť zlý odhad, čo sa týka snahy ľudí. Premýšľajte o tom, ako zjednodušiť ich život, a možno zistíte, že vaše obavy nie sú až také dôležité.

5) Sústreďte sa na kontrolu vašich myšlienok, nie na myšlienky druhých

Gennaro Cuofano poukazuje na to, že nemáte kontrolu nad myšlienkami druhých: „Preto, ak venujete hoci len jednu minútu svojej duševnej energie sústredením sa na to, čo si ľudia o vás myslia, strácate len čas a energiu.“

Namiesto toho navrhuje, aby ste svojimi myšlienkami dostali situáciu pod kontrolu.

Súčasne psychoterapeut Amy Morin píše, že psychicky silní ľudia sa len málokedy sústredia sa na veci, ktoré nemôžu ovplyvniť. Akonáhle sa na tieto veci prestanete sústrediť, budete pravdepodobne šťastnejší a menej vystresovaní.

6) Nesnažte sa potešiť každého

Účastníci prieskumu uvádzajú rovnaký príbeh o dvoch ľuďoch a oslovi, ktorý poukazuje na hlúposť v snahe potešiť každého.

Najprv sa vezú na oslovi obaja a okoloidúci ich vysmievajú. Následne sa vezie len jeden, druhý ide vedľa, a okoloidúci nadávajú na toho, čo sa vezie, že je sebecký. Potom si vymenia pozície, a zrazu je ten druhý považovaný za sebca.

Nakoniec obaja kráčajú vedľa osla, a okoloidúci ich vysmievajú, že osol je bez jazdca.

Ponaučenie z príbehu znie: „Ľudia vás vždy budú súdiť, bez ohľadu na to, čo sa deje.“

7) Uvedomte si, že je dobré dbať o to, čo si ľudia myslia

Je dobré dbať o svoju povesť. Kľúčové je však nenechať sa tým ovládnuť.

Marissa Russellová píše:

„Nemôžte sa úplne prestať starať o to, čo si ľudia o vás myslia“.

„Vzhľadom k tomu, že ľudské bytosti sú strojcami toľkých udalostí v živote, o ktoré sa snažíme (nástup do zamestnania, povýšenie, kandidatúra, vybudovanie klientely, nájdenie životného partnera atď.), v rôznych prípadoch naozaj záleží na tom, čo si o vás ľudia myslia.

„Kľúčom k vnútornej slobode je dbať viac o to, čo si o sebe myslíte, než čo si o vás ľudia myslia.“

Zdroj: Yahoo, LATimes